måndag 10 februari 2014

Ska jag heta H.C Andersen?

Jag tänker att jag vill ge ut en bok någon gång i livet. Det känns lite svårt. Ja, inte att skriva boken, att få den utgiven eller nåt sånt utan det som känns svårt är ju det där med namnet. Jaa, inte namnet på boken utan namnet på mig. En vill ju ha ett riktigt bra författarnamn, eller pseudonym som vi i branschen kallar det.
Dels ska det vara ett klatschigt namn som "säljer" men framförallt tänker jag på var jag vill hamna i bibliotekshyllorna. Är det bra att heta exempelvis Aabbe Aabbsson? Då borde ju boken vara lätt att hitta. Eller ska jag satsa på Xsavier Qupid? Både klatschigt och lättfunnet!

Sen är det ju också viktigt vilken hylla en hamnar i. H är ju en bra hylla, den skönlitterära, den avdelningen hittar folk lätt till.

Nu kanske ni skeptiker tycker att namnet inte har betydelse. Men se på H.C Andersen, ett praktexempel på ett lyckat namn: klatschigt, lättfunnet och dessutom vet man vilken hylla man ska gå till per automatik, inte konstigt att han är så poppis.

om jag kommer på ett riktigt bra namn kanske jag också blir staty. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar